Koiran haimatulehdus

Koiran haimatulehdus on tauti, jota esiintyy eri lähteiden mukaan noin 0,5–1,5%:lla koirista (Abhilaasha et al. 2020; Steiner 2020). Muita rotuja yleisempää taudin esiintyminen on muun muassa cockerspanieleilla, cavalierkingcharlesinspanieleilla, kääpiösnautsereilla ja joillain terriereillä. Haimatulehdus aiheuttaa koirilla monia yleisoireita, jotka ovat tyypillisiä monissa muissakin sisäelin- ja suolistosairauksissa.

Syytä haimatulehduksen puhkeamiselle ei usein saada selville. Joissain tapauksissa koiran muut sairaudet, kuten diabetes ja kilpirauhasen vajaatoiminta, voivat altistaa haiman tulehtumiselle, sillä ne häiritsevät rasva-aineenvaihduntaa tai vaikuttavat muuten haiman normaaliin toimintaan. Lisäksi syynä voi olla esimerkiksi lääkitys, haiman trauma, kasvain ja muun muassa koiran ylipaino (Abhilaasha et al. 2020). Myös autoimmuunireaktio voi olla syynä haiman tulehtumiselle.

Akuutti ja krooninen haimatulehdus

Koiran haimatulehdusta on olemassa akuuttia ja kroonista. Akuutti haimatulehdus on yleensä vakavampi kuin krooninen haimatulehdus, sillä se aiheuttaa äkkiseltään ilmaantuvia, rajuja oireita ja on siten myös yleensä koiralle kroonista tulehdusta vaarallisempi. Kroonisessa haimatulehduksessa oireet voivat olla lieviä, mutta ne ovat myös pidempikestoisia ja voivat kulkea mukana läpi koiran elämän.

Koiran haimatulehduksen oireet

Tyypillinen koiran haimatulehduksen oire sekä akuutissa että kroonisessa tulehduksessa on oksentaminen. Akuuttiin haimatulehdukseen liittyy usein voimakasta ja tiheää oksentamista. Kroonisessa tulehduksessa oksentelu voi olla jatkunut pitkään, mutta se ei ole yhtä tiheästi toistuvaa kuten akuutissa. Koira voi esimerkiksi oksentaa vain satunnaisesti.

Oksentamisen lisäksi haimatulehdus aiheuttaa koiralle tyypillisesti syömättömyyttä tai huonoa ruokahalua, apaattisuutta sekä väsymystä. Näiden pääoireiden ohella koiralla saattaa olla ripulia, sen limakalvot saattavat kellertää ja sille saattaa nousta lämpöä.

Koiran haimatulehduksen diagnosointi

Sairauden diagnosointiin ei ole yhtä varmaa tapaa, ja tutkimuksia tehdään aina tapauskohtaisesti riippuen muun muassa koiran aiemmasta sairaushistoriasta, iästä, rodusta sekä oireiden kestosta ja voimakkuudesta. Jos on vahvat perusteet epäillä varsinkin kroonista haimatulehdusta, koiran haiman kudoksesta voidaan ottaa biopsia eli ohutneulanäyte ja diagnoosi voidaan tehdä tämän kudosnäytteen analyysin perusteella.

Akuutissa haimatulehduksessa koiran vointi on niin huono, ettei koiraa kannata nukuttaa ja diagnoosiin riittävät yleensä oirekuva ja tietyt haimaspesifit laboratoriotutkimukset, kuten lipaasi-entsyymiin pohjautuva PLI (Pancreatic Lipase Immunoreactivity).

Kroonisen haimatulehduksen diagnosointi voi olla vaikeampaa, sillä oireet ovat lievempiä ja sairaus ei välttämättä näy suoraan laboratoriotutkimuksissa. Silloin voidaan tarvita muiden vastaavia oireita aiheuttavien tautien poissulkemista ohutneulanäytteen ja kliinisten oireiden arvioinnin lisäksi.

Koiran haimatulehduksen hoito ja ennuste

Koiran haimatulehdukseen ei ole olemassa parantavaa hoitoa. Akuuteissa tulehduksissa koiraa tukihoidetaan eläinlääkäriklinikoilla suonensisäisellä nesteytyksellä, kipu- ja pahoinvointilääkkeillä ja tarvittaessa antibiooteilla. Vaarana akuutissa muodossa on, että tulehdus saattaa levitä muihin sisäelimiin (Brooks 2006).

Kroonisen tulehduksen ja lievien oireiden kohdalla hoidoksi saattaa riittää ruokavalion muuttaminen vähärasvaisemmaksi. Jos tulehdus on autoimmuunitautipohjainen, koiraa lääkitään immuunijärjestelmän toimintaa hillitsevillä lääkkeillä, kuten kortisonilla.

Etenkin akuutti haimatulehdus voi pahimmillaan olla hengenvaarallinen ja johtaa kuolemaan Kroonisen haimatulehduksen ennuste riippuu siitä, kuinka hyvin koiran elimistö vastaa vähärasvaiseen dieettiin ja muuhun lääkitykseen. Yleisesti ottaen mitä lievemmät oireet, sitä parempi ennuste.

Mistä saada tietoa lemmikin oireisiin sopivista sairauksista? Tähän tarkoitukseen lanseeraamme huhtikuussa koirien ja kissojen omistajille suunnatun PetCompass-sovelluksen.

Mikä PetCompass?

• Koirien ja kissojen omistajille suunnattu terveyssovellus, josta voi lemmikkieläimen oirekuvaukseen pohjautuen saada tietoa siitä, mitkä eri sairaudet voivat täsmätä kyseisiin oireisiin

• Tarjoaa luotettavaa ja tutkittua tietoa koirien ja kissojen sairauksista ja niihin liittyvistä oireista kootusti yhdessä paikassa

• Sovelluksen kautta voi helposti hakeutua eläinlääkäripalveluiden (etä- ja kotieläinlääkärien sekä eläinlääkäriklinikoiden) piiriin ”Hae apua”-painikkeen kautta