• GekkoVet Team

Onko sinilevä koiralle myrkyllistä?

Mitä sinilevä on?

Rannoilla näkyvää vihreää sinilevää ilmestyy, kun syanobakteerit pääsevät lisääntymään

avovedessä. Hyvät ravinneolosuhteet ja lämpimät kesäsäät saavat avoveden muuttumaan bakteereille hyödylliseksi ympäristöksi. Syanobakteereja on eri lajeja, joista osa on maksamyrkkyjä ja hermomyrkkyjä tuottavia bakteereja.

Onko sinilevä myrkyllistä koiralle?

On, hyvin myrkyllistä! Koirat ja monet muut nisäkkäät ovat herkkiä syanobakteerien tuottamille myrkyille. Koirilla myrkytystila aiheuttaa tutkitusti vahinkoa varsinkin maksaan, munuaisiin ja hermostoon. Myrkytyksen voimakkuus riippuu sinilevää aiheuttavan bakteerin lajista sekä niellyn sinilevän määrästä.

Mitä oireita sinilevämyrkytys aiheuttaa?

Sinilevämyrkytyksen oireet ovat muun muassa äkillinen oksentelu, ripuli, kuolaaminen, heikkous, väsymys, hengitystieoireilu, lihaskrampit sekä kouristuksia aiheuttavat kohtaukset. Munuaistoksisuus voi aiheuttaa äkkikuolemia.

Mitä voin tehdä, jos koirani on niellyt sinilevää?

Jos huomaat, että koira on uinut vedessä tai juonut vettä, jossa on mahdollisesti sinilevää:

• Huuhtele koira välittömästi! Koira voi niellä sinilevää myös nuolemalla turkkiaan.

• Ota yhteys lähimpään eläinlääkäriin!

Miksi tulee hakeutua eläinlääkäriin?

Koska myrkytystila voi aiheuttaa pahimmassa tapauksessa lemmikin kuoleman, on erittäin tärkeää hakeutua lähimpään eläinlääkäriin. Eläinklinikalla pyritään pysäyttämään myrkyn imeytyminen ja antamaan oireenmukaista hoitoa. Verikokeilla tarkistetaan, onko myrkytystila aiheuttanut sisäelimille vahinkoa ja saadaan luotua lemmikillesi oikeanlainen hoitosuunnitelma.

PetCompass

Lemmikkisi oma terveysappi kulkee mukanasi tilanteessa kuin tilanteessa. Jos lemmikkisi sairastuu äkisti, ota yhteys lähimpään eläinlääkäripalveluun PetCompass-sovelluksen avulla. Lue lisää osoitteessa https://www.gekkovet.com/pet?lang=fi ja lataa oma sovelluksesi App Storesta tai Google Play Kaupasta.

Lisätietoa:

Suomen vesien sinilevätilannetta voi seurata itämeri.fi -sivulla

Lähteet:

-Backer LC, Landsberg JH, Miller M, Keel K, Taylor TK. Canine cyanotoxin poisonings in the United States (1920s-2012): review of suspected and confirmed cases from three data sources. Toxins (Basel). 2013 Sep 24;5(9):1597-628. doi: 10.3390/toxins5091597. PMID: 24064718; PMCID: PMC3798876.

-Bischoff K, Algal Poisoning of Animals, viewed 8.8.2021. https://www.msdvetmanual.com/toxicology/algal-poisoning/algal-poisoning-of-animals

-Stewart I, Seawright AA, Shaw GR. Cyanobacterial poisoning in livestock, wild mammals and birds--an overview. Adv Exp Med Biol. 2008;619:613-37. doi: 10.1007/978-0-387-75865-7_28. PMID: 18461786.